mandag den 23. april 2012

Sit-spot-routine, Owl-Eye and Fox-walking.

Permakultur drejer sig om at samarbejde med naturen, og bruge de fantastisk mange sammenhange der er i naturen, paa en maade saaledes at det er gavnligt for os. Men for at kunne det, - se de mange sammenhange, er det vigtigt at man har en god forstaaelse af  og forbindelse med naturen, og det er netop det jeg vil fortaelle lidt om her.

Kort tid efter jeg ankom herover fik jeg min foerste opgave med titlen; Sit-spot-routine.

- Det er egentligt meget simpelt, find et godt sted hvor du har en fornemmelse af at der er meget liv og hvor du nyder at sidde. Sid saa der i mindst et kvarter, se dig godt omkring og hold oeje med hvad der sker.
- Det skal du saa goere jaevnligt for at faa en fornemmelse af hvordan tingene andre sig fra gang til gang, fra et tidspunkt paa dagen til et andet, fra aarstid til aarstid, osv.
Det bedste vil derfor vaere at sidde paa dette sted det samme tidspunkt paa dagen, et par gange om ugen, samt et par gange paa andre tidspunkter. Derved vil du faa en fornemmelse af hvordan tingene aendre sig.
- Du skal stille dig selv sprorgsmaal som; hvad ser jeg netop i dette oejeblik, hvordan er luften, hvad lugter der af, og hvordan er stemningen.
- Du vil bla. finde ud af hvordan dyrelivet er paa netop det sted; nogle dyr vil naesten altid vaere der, nogle vil vaere der paa bestemte tidspunkter og andre vil du maaske kun se en enkelt gang, maaske fugle paa vej sydpa for vinteren.

 Jeg fik at vide at mange mennesker finder denne rutine svaer, hvilket jeg slet ikke kunne forstaa. Der findes jo intet bedre end at sidder under nogle traer ved kanten af en aa, lytte til fuglenes sang og aaens rislen, og ja nyde livet!
Jeg nyder det stadig hver gang jeg er paa midt sit-spot, men det er jo ikke kun ren afslapning det drejer sig om. Jeg skal jo forsoge at studere naturen uden at gore mig bemaerket, og holde mig koncentreret selv i de 80% af gangene hvor der ikke sker noget som helst. Og det kan altsaa vaere en udfordring ikke at tage en lille lur de gange.
Mange vil finde denne rutine utroligt kedelig, og formaalsloes, for der sker jo naermest aldrig noget.! - men er du i stand til at forsvinde ind i naturen og se selv de mindste forandringer, er det utroligt spaendende at se fuglenes rutiner, se hvordan de reagere paa forskelligt vejr og hvad de laver paa forskellige tidspunkter af doegnet. Og det er helt fantastisk at se hvordan traer og buske springer ud i stadier, og hvordan alting kommer til live.
Jeg har faaet besked paa at gaa som en raev, naar jeg gaar mod mit sit-spot, og se som en ugle naar jeg sidder der. Det handler selvfolgelig om ikke at skraemme dyrene vaek, og proeve et falde ind med naturen.
Jeg forsoeger at gaa til mit sted hver morgen og sidder der gerne en lille times tid (ofte kun 20 min), men det er dog ikke altid det lykkedes mig at komme ud af fjerene i tide! - hvilket dog kan vaere en fordel da jeg saa gaar derned paa et andet tidspunkt af dagen.
Jeg har vaeret saa heldig at se tre oddere en morgen, og en enkelt en af slagsen en anden morgen.
Jeg har set diverse fugle, nogle faa aender og et egern et par gange.
Jeg har set forandringer i vejret, i aaen, i luften, i lugten, i stemningen, naturen er altsaa helt fantastisk!
Det er en fantastisk rutine at have, og jeg anbefale alle at forsoege sig med det.
Ikke kun for at faa en bedre naturforstaaelse, men ogsaa for at koble af fra hverdagen, slappe af og se hvor meget liv der faktisk er lige omkring dig.
Har du ikke meget tid, kan evt goere de 4 gange i loebet af aaret, engang i hver aarstid.
 Du behoever ikke at bo paa landet for at goere det, er der et groent omraade i byen eller bare lidt graes og et par enkelte traer i gaardhaven kan det vaere nok. Ja der kan faktisk ske mere der, end hvis alternativet er et landbrug med store marker dyrket med ren monokultur, hvor alle naturomraader er opdyrket og alle insekter, baade 'gode' og 'daarlige' er draebt af diverse plantevaernsmidler aka sprojtegifte.
Der er selvfoelgelig mere at studere ude i den fri natur, i en skov eller langs et vandlob, men jeg vil nu alligevel anbefale alle at give det et par forsoeg. Held og lykke med det! xxx

Det varmeste tanker til jeg alle
- Jeannie

1 kommentar:

  1. Det lyder skønt Jeannie!

    Jeg gør lidt det samme hver dag når jeg får fri fra arbejde. Jeg går den samme tur ned til stranden, og sætter mig tit ved det samme træ.

    I dag vil jeg være ekstra opmærksom.

    Det er spændende at læse din blog.

    Kærlig hilsen

    Cecilie

    SvarSlet